Musical: voce e corpo per Dante Alighieri * Dante in the Musical Theatre

Si può par­lare di Dante in un Musi­cal moderno?

Ci sono dei reg­isti e dei com­pos­i­tori che si sono impeg­nati a farlo?

Se sì, come? con quali stru­men­ti? con che finalità?

Che scelte vocali e organologiche han­no mes­so in atto?

La voce nel Musical.

Un’anal­isi di Med­i­c­i­na del­l’Arte e del­lo Spet­ta­co­lo con­dot­ta da Alfon­so Gian­lu­ca Guc­cia­r­do e Francesco Meco­rio su com­mis­sione del­l’Accad­e­mia nazionale di Dan­za in Roma per il Con­veg­no inter­nazionale “Dante per­for­mati­co” (online, 24 e 25 Mag­gio 2021).

Il tito­lo del­la ricer­ca acca­d­e­m­i­ca è “Musi­cal: voce e cor­po per Dante Alighieri * Dante in the Musi­cal Theatre”.

Nel video seguente, la parte iniziale del­l’in­ter­ven­to di Per­form­ing Arts Med­i­cine (che è estrat­to dal­la ses­sione Youtube speci­fi­ca e completa).


Can we talk about Dante and/into the mod­ern musi­cal the­atre? Are there any direc­tors and com­posers who are com­mit­ted to doing this? If so, how? With what tools? With what pur­pose? What vocal and organolog­i­cal choic­es did they make?
The voice in the Musi­cal.
An analy­sis of Per­form­ing Arts Med­i­cine con­duct­ed by Alfon­so Gian­lu­ca Guc­cia­r­do, MD and Francesco Meco­rio com­mis­sioned by the AND — Nation­al Acad­e­my of Dance in Rome, for the inter­na­tion­al con­fer­ence “Dante per­for­mati­co” (online, 24 and 25 May 2021). The title of the aca­d­e­m­ic research is “Musi­cal: voice and body for Dante Alighieri * Dante in the Musi­cal The­ater”.
In the fol­low­ing video, the inter­ven­tion of Per­form­ing Arts Med­i­cine (which is extract­ed from the spe­cif­ic Youtube session).


Per­form­ing Arts Medicine

CEIMArs

Italy


National Dance Academy, Rome, Italy
Monday and Tuesday, 24th and 25th May 2021



Musical: voce e corpo per Dante Alighieri * Dante in the Musical Theatre